Niebawem w polskich jak i niemieckich szkołach rozpoczynają się wakacje , jednoczenie rozpoczynają się wakacyjne zakazy ruchu. Konkretnie od ostatniego piątku czerwca w Polsce a w Niemczech w pierwszą sobotę lipca.
Wakacyjne zakazy będą obowiązywały wszystkie pojazdy które przekraczają 12 ton i będą one obowiązywały w okresie od 28 czerwca do 1 września. Jak co roku będą one obowiązywały przez 3 dni w ciągu tygodnia według harmonogramu :
Piątki: od godziny 18 do 22;
Soboty: od godziny 8 do 14;
Niedziele: od godziny 8 do 22.
Jednak jest małe ale zakazy nie będą obowiązywały pojazdów ciężarowych które powracają właśnie z zagranicy aby zakokńćzyć kurs. Zakaz ten też nie dotknie pojazdy które wjechały do Polski poza terminami lub godzinami obowiązywania zakazu w odległości do 50 kilometrów od miejsca przekroczenia granicy. Pełną listę zezwoleń z zakazów znajdziecie tutaj :
Dz.U.2007.147.1040 2012.06.06 zm. Dz.U.2012.561 § 1
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA TRANSPORTU z dnia 31 lipca 2007 r.
w sprawie okresowych ograniczeń oraz zakazu ruchu
niektórych rodzajów pojazdów na drogach
(Dz. U. z dnia 14 sierpnia 2007 r.)
Na podstawie art. 10 ust. 11 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. –
Prawo o ruchu drogowym (Dz. U. z 2005 r. Nr 108, poz. 908, z późn.
zm.2)) zarządza się, co następuje:
§ 1. Rozporządzenie określa okresowe ograniczenia oraz zakaz
ruchu pojazdów i zespołów pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej
przekraczającej 12 ton, z wyłączeniem autobusów.
§ 2. Wprowadza się okresowe ograniczenia ruchu pojazdów, o
których mowa w § 1, poprzez zakaz ich ruchu na drogach na obszarze
całego kraju, w następujących terminach:
1) od godziny 800 do 2200 w dni ustawowo wolne od pracy:
a) 1 stycznia – Nowy Rok,
b) pierwszy dzień Wielkiej Nocy,
c) drugi dzień Wielkiej Nocy,
d) 1 maja – Święto Państwowe,
e) 3 maja – Święto Narodowe Trzeciego Maja,
f) pierwszy dzień Zielonych Świątek,
g) dzień Bożego Ciała,
h) 15 sierpnia – Wniebowzięcie Najświętszej Maryi Panny,
i) 1 listopada – Wszystkich Świętych,
j) 11 listopada – Narodowe Święto Niepodległości,
k) 25 grudnia – pierwszy dzień Bożego Narodzenia,
l) 26 grudnia – drugi dzień Bożego Narodzenia;
2) od godziny 1800 do godziny 2200 w dzień poprzedzający dzień
określony w pkt 1 lit. b-j;
3) w okresie od ostatniego piątku czerwca do ostatniej niedzieli przed
rozpoczęciem zajęć dydaktyczno-wychowawczych w szkołach, z
zastrzeżeniem pkt 1 lit. h:
a) od godziny 1800 do godziny 2200 w piątek,
b) od godziny 800 do godziny 1400 w sobotę,
c) od godziny 800 do godziny 2200 w niedzielę.
b) pierwszy dzień Wielkiej Nocy,
c) drugi dzień Wielkiej Nocy,
d) 1 maja – Święto Państwowe,
e) 3 maja – Święto Narodowe Trzeciego Maja,
f) pierwszy dzień Zielonych Świątek,
g) dzień Bożego Ciała,
h) 15 sierpnia – Wniebowzięcie Najświętszej Maryi Panny,
i) 1 listopada – Wszystkich Świętych,
j) 11 listopada – Narodowe Święto Niepodległości,
k) 25 grudnia – pierwszy dzień Bożego Narodzenia,
l) 26 grudnia – drugi dzień Bożego Narodzenia;
2) od godziny 1800 do godziny 2200 w dzień poprzedzający dzień
określony w pkt 1 lit. b-j;
3) w okresie od ostatniego piątku czerwca do ostatniej niedzieli przed
rozpoczęciem zajęć dydaktyczno-wychowawczych w szkołach, z
zastrzeżeniem pkt 1 lit. h:
a) od godziny 1800 do godziny 2200 w piątek,
b) od godziny 800 do godziny 1400 w sobotę,
c) od godziny 800 do godziny 2200 w niedzielę.
§ 3. Przepisy § 2 nie mają zastosowania do:
1) pojazdów Policji, Inspekcji Transportu Drogowego, Straży
Granicznej, Służby Celnej, Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej,
Biura Ochrony Rządu, pogotowia technicznego, jednostek ochrony
przeciwpożarowej, jednostek ratownictwa chemicznego oraz
jednostek służb ochrony radiologicznej i ochrony przed skażeniami;
2) pojazdów biorących udział w:
a)akcjach ratowniczych,
b)akcjach humanitarnych,
c)usuwaniu skutków klęsk żywiołowych,
d)usuwaniu awarii;
3) pojazdów używanych:
a)przy budowie dróg i mostów oraz przy ich utrzymaniu,
b)do przewozu żywych zwierząt,
c)dla potrzeb skupu mleka, zbóż lub zwierząt,
d)dla potrzeb bezpośredniego zaopatrzenia statków morskich w
paliwo, materiały olejowe, olej smarowy, części zamienne oraz
wodę pitną,
e) do przewozu sprzętu transmisyjnego stacji radiowych i
telewizyjnych,
f) do przewozu sprzętu dla obsługi imprez masowych, w związku z
organizacją tych imprez,
g)do przewozu prasy stanowiącej znaczną część ładunku lub
znaczną część dostępnej przestrzeni ładunkowej,
h)do przewozu lekarstw i środków medycznych,
i) do przewozu przesyłek w ramach działalności pocztowej
stanowiących znaczną część ładunku lub znaczną część dostępnej
przestrzeni ładunkowej,
j) w związku z niezbędnym utrzymaniem ciągłości cyklu
produkcyjnego lub świadczenia usług przedsiębiorstwa
pracującego w ruchu ciągłym,
k)do przewozu towarów niebezpiecznych w ilościach, dla których
wymagane jest oznakowanie pojazdu tablicami ostrzegawczymi
barwy pomarańczowej,
l) do przewozu artykułów szybko psujących się i środków
spożywczych, określonych w załączniku do rozporządzenia,
stanowiących znaczną część ładunku lub znaczną część dostępnej
przestrzeni ładunkowej,
m) do przewozu betonu oraz pomp do jego tłoczenia,
n)do przewozu odpadów komunalnych lub nieczystości ciekłych,
o)do przewozu towarów wyładowanych z wagonów na stacji
kolejowej, w promieniu 50 km od tej stacji,
p)w transporcie kombinowanym,
r) dla potrzeb bezpłatnych medycznych badań profilaktycznych;
4) pojazdów wolnobieżnych używanych do prac rolnych i ciągników
rolniczych;
5) pojazdów powracających z zagranicy w celu zakończenia przewozu
drogowego lub do odbiorcy przewożonego ładunku, mających
siedzibę na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej;
6) pojazdów, które wjechały na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej
poza terminami lub godzinami obowiązywania zakazu, w odległości
do 50 km od miejsca przekroczenia granicy, oraz oczekujących na
granicy na wyjazd z terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.
1. Przepis ust. 1 pkt 3 dotyczy także pojazdów pustych w drodze po
ładunek lub w drodze powrotnej po rozładunku.
§ 4. Traci moc rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 18
sierpnia 2003 r. w sprawie okresowych ograniczeń oraz zakazu ruchu
niektórych rodzajów pojazdów na drogach (Dz. U. Nr 161, poz. 1565).
§ 5. Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.
1) Minister Transportu kieruje działem administracji rządowej –
transport, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Prezesa
Rady Ministrów z dnia 18 lipca 2006 r. w sprawie szczegółowego
zakresu działania Ministra Transportu (Dz. U. Nr 131, poz. 923).
2) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w
Dz. U. z 2005 r. Nr 109, poz. 925, Nr 175, poz. 1462, Nr 179, poz.
1486 i Nr 180, poz. 1494 i 1497, z 2006 r. Nr 17, poz. 141, Nr 104,
poz. 708 i 711, Nr 190, poz. 1400, Nr 191, poz. 1410 i Nr 235, poz.
1701 oraz z 2007 r. Nr 52, poz. 343, Nr 57, poz. 381, Nr 99, poz.
661 i Nr 123, poz. 845.
ZAŁĄCZNIK
ARTYKUŁY SZYBKO PSUJĄCE SIĘ I ŚRODKI SPOŻYWCZE
Co do niemieckich zakazów , rozpoczną się one 6 lipca i będą one obowiązywały do 31 sierpnia , w wszystkie soboty w wcześniej wymienionym okresie od godziny 7:00 do 20:00. Co też jednak jest harakterystzyczne dla Niemiec , obejmą one wyłącznie wybrane drogi
Lista niemieckich dróg objętych wakacyjnym zakazem:
A1: od zjazdu Köln-West, poprzez Wuppertal, Kamener Kreuz i Münster, do zjazdu Lohne/Dinklage
A2: od zjazdu Oberhausen do zjazdu Bad Oeynhausen
A3: od zjazdu Oberhausen do zjazdu Köln-Ost
A3: od zjazdu Mönchhof, poprzez zjazd Frankfurt, do zjazdu Nürnberg
A5: od zjazdu Darmstadt, poprzez Karlsruhe-Süd
A5: od zjazdu Offenburg do zjazdu Neuenburg
A6: od zjazdu Schwetzingen-Hockenheim do zjazdu Nürnberg-Süd
A7: od zjazdu Schleswig/Jagel do zjazdu Hamburg-Schnelsen-Nord
A7: od jazdu Soltau-Süd do zjazdu Göttingen-Nord
A7: od zjazdu Schweinfurt/Werneck do granicy w Füssen
A8: od zjazdu Karlsruhe do zjazdu München-Obermenzing
A8: od zjazdu München-Ramersdorf do zjazdu Bad Reichenhall
A9: od zjazdu Potsdam na obwodnicy Berlina do zjazdu München-Schwabing
A10: praktycznie cała obwodnica Berlina, poza odcinkiem od zjazdu Berlin-Spandau do zjazdu Oranienburg oraz odcinkiem od zjazdu Spreeau i zjazdu Werder
A45: od zjazdu Dortmund-Süd, poprzez zjazd Westhof i zjazd Gambach, do zjazdu Seligenstadt
A61: od zjazdu Meckenheim, poprzez zjazd Koblenz, do zjazdu Hockenheim
A81: od zjazdu Stuttgart-Zuffenhausen do zjazdu Gärtringen
A92: od zjazdu München-Feldmoching do zjazdu Oberschleissheim
A92: od zjazdu Neufahrn do zjazdu Erding
A93: od zjazdu Inntal do zjazdu Reischenhart
A99: od zjazdu München Süd-West, poprzez zjazdy: München-West, München-Allach, München-Feldmoching, München-Nord, München-West, München-Süd oraz München-Eschenried
A215: od zjazdu Bordesholm do zjazdu Blumenthal
A831: od zjazdu Stuttgart-Vaihingen do zjazdu Stuttgart
A980: od zjazdu Allgäu do zjazdu Waltenhofen
A995: od zjazdu Sauerlach do zjazdu München-Süd
B31: od zjazdu Stockach-Öst z trasy A98 do wjazdu na trasę A96 przy Sigmarszell
B96: na obwodnicy Neubrandenburga, do Berlina
Wyjątki od niemieckich zakazów ruchu:
1. Auta jadące w transporcie intermodalnym kolejowo-drogowym,w przypadku przejazdu z miejsca załadunku do najbliższego terminalu kolejowego lub też z najbliższego terminalu do miejsca rozładunku;
2. Auta jadące w transporcie intermodalnym wodno-drogowym, pod warunkiem, że trasa, które jest do pokonania drogami nie przekracza 150 km w linii prostej;
3. Auta jadące w transporcie intermodalnym wodno-drogowym, pod warunkiem, że trasa, które jest do pokonania drogami nie przekracza 200 km (licząc drogami, a nie w linii prostej);
3. Auta wiozące świeże: mleko, mięso i wykonane z niego produkty, ryby i wykonane z nich produktów;
4. Auta wiozące żywe ryby;
5. Auta wiozące łatwo psujące się owoce i warzywa;
6. Auta jadące bez ładunku w celu odebrania produktów wymienionych w punktach nr 3, 4 oraz 5;
7. Ciągniki siodłowe bez naczep, niezależnie od DMC;
8. Pojazdy przewożące przedmioty, które są ich stałym wyposażeniem. Dotyczy to na przykład pojazdów demonstracyjnych lub filmowych.
Za ciągnik siodłowy bez naczepy można uznać także ciągnik wyposażony we własną przestrzeń ładunkową. Warunkiem jest, by ładowność tej przestrzeni nie przekraczała 40 proc. DMC. Za ciągnik siodłowy bez naczepy nie jest natomiast uznawany pojazd, który przeznaczony jest do innych funkcji, niż tylko ciągnięcie naczep.