Obowiązek jazdy na światłach przez cały rok, także w ciągu dnia wprowadzony został w 1991 roku, a po kilku latach zniesiony. W 2007 roku ponownie wpisano go do Prawa o ruchu drogowym, mając na celu zmniejszenie liczby ofiar śmiertelnych wypadków drogowych.
Jednakże nie istnieją żadne wiarygodne badania dowodzące, że włączone w dzień światła mijania realnie wpływają na zmniejszenie liczby wypadków drogowych. A do tego, są badania, które temu przeczą – twierdzą posłowie Kukiz 15.
Posłowie powołują się na badania Sławomira Gołębiowskiego, który przez prawie 50 lat był związany z Instytutem Transportu Samochodowego i sporządzał opinie jako biegły sądowy.
Według analiz dokonanych przez Gołębiowskiego wprowadzony w Polsce przepis nakazujący jazdę na światłach mijania w ciągu dnia nie zmniejszył liczby wypadków. Za przykład podaje też badania z Norwegii i Stanów Zjednoczonych, które potwierdzają jego tezę.
Takie samo zdanie mają kierowcy. Podkreślają, że używanie świateł mijania w dzień nie ma wpływu na bezpieczeństwo na drodze. Ponad to przeciwnicy jazdy na światłach mijania przez całą dobę wskazują na wyższe zużycie paliwa (ok. 0.1 l/100 km) i dodatkowe obciążenie układu elektrycznego oraz oświetlenia – na przykład wypalające się odbłyśniki reflektorów – potęgujące koszty eksploatacji.
W ramach interpelacji posłowie pytają resort infrastruktury, jakie jest stanowisko ministerstwa w tej sprawie i czy podejmie się zmiany prawa w tym zakresie.